Dirigent

Dirigent van de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Grote-Spouwen is Bart Falise (24/03/1983)

Bart Falise

Zijn eerste dirigeerervaring deed hij op in de eigen harmonie. Op 15 jarige leeftijd dirigeerde hij reeds de jeugdgroep van de Koninklijke Harmonie "Vermaak na Arbeid" Aalst (Sint-Truiden). Op zijn 16e nam Bart dan ook de leiding van het harmonieorkest over. Met een grootvader, die meer als veertig jaar dirigent was van deze vereniging, dewelke gesticht werd en ook 40 jaar geleid door diens vader, een nonkel die meer als 10 jaar actief was als dirigent, werd de muziek hem dus met de paplepel meegegeven.

Bart studeerde notenleer en trompet aan de stedelijke muziek academie voor Muziek Woord en Dans te Sint-Truiden en behaalde op zijn achttiende zijn diploma H3 op Cornet, met opeenvolgende leraars Leon Petre, Leo Wouters en in de hogere jaren de Heer Dirk Hannes.

Door de bredere interesses in de muziek volgde hij tijdens de hogere graad ook de opleiding AMT bij de heer Jos Cuppens.

Enkele jaren later jaren begon hij eveneens als dirigent bij de Koninklijke Harmonie "Eendracht is Macht" uit Mechelen-Bovelingen (Heers). Hier bracht hij 5 mooie jaren door met als hoogtepunt ieder jaar een schitterend geslaagd galaconcert, waar er zeker ook plaats was om de eigen jeugd in de schijnwerpers te plaatsen, zonder de aandacht voor de tradities uit het oog te verliezen.

Nog steeds was de ambitie er om meer in deze muziek wereld te kunnen beleven.

Dit bracht hem uiteindelijk bij de Koninklijke Harmonie "Sint-Isidorus" te Rijkhoven. Meerdere project-concerten in de rijschool te Alden Biesen, alsook ook op de binnenkoer, waarbij zijn taken als dirigent veel ruimer gingen dan enkel en alleen maar het muzikale gedeelte, zijn voor hem onvergetelijke muzikale hoogtepunten in zijn leven. Alsook de opluistering van de eucharistievieringen in de kapel van Alden Biesen.

De banden met al deze verenigingen zijn echter nog steeds zeer goed.  In diverse andere harmonieën springt hij al eens in als dirigent en gaat hij met veel plezier eens helpen als muzikant.

Sinds februari 2015 is Bart als dirigent verbonden aan de Koninklijke Muziekvereniging Broedermin te Sterrebeek en ook aan Jeugband Movimento.

Begin december 2016 werd Bart Falise aangesteld als dirigent van de “grote” harmonie. En 2017 komt er aan. Zondag 8 januari waanden we ons even in Tirol met de tweejaarlijkse Früshoppen: braadwurst, Erdinger weissbier, snaps en ambiace à volonté. Alleen de sneeuw ontbrak ! Ondertussen waren de repetities elke week druk bezet, als voorbereiding voor onze tweede deelname aan Fliccorno d’ Oro in Italië. Van 6 tot 11 april reiden we met een groep van 100 personen naar Riva del Garda. Brittania was het plichtwerk, Music for a festival van Philip Sparke was het keuzewerk. De algemene indruk van de muzikanten was : dit is het beste wat Engsbergen ooit ten gehore heeft gebracht. We maakten er een fantastisch reis van.

Sinds juli 2023 is Bart aangesteld als dirigent van de Koninklijke harmonie Sint-Ceacilia Grote Spouwen, en wordt er hier uitgekeken naar een mooie, lange en fijne muzikale samenwerking.